BOŽÍ SPRAVEDLNOST
Boží spravedlnost (Hartwig Henkel)
Největší překážkou živého obecenství s Bohem jsou pro věřící pocity viny, nedostatečnosti a strach z Boha. Nejsou-li tyto překážky odstraněny, stojí v cestě proudu mocné motivující lásky.
Řešením tohoto problému je novozákonní učení o spravedlnosti. Žijeme-li ve spravedlnosti, můžeme zaujmout správný postoj vůči Bohu. Víme, že v nás má zalíbení. Stojíme před ním bez hříchu, viny, či méněcennosti a můžeme beze strachu přijímat a prožívat jeho lásku.
V Novém zákoně jsou popisovány dva naprosto rozdílné druhy spravedlnosti, odlišující se jak způsobem dosažení spravedlnosti, tak svými důsledky.
Kdo se vykazuje skutky, nedostává mzdu z milosti, nýbrž z povinnosti. (Ř 4,4 ČEP)
Mojžíš píše o spravedlnosti, která je založena na Zákonu: ‚Člověk, který je bude činit, bude v nich živ.’ (Ř 10,5)
Život, tedy obecenství člověka s Bohem, je zde následkem spravedlnosti založené na vlastním výkonu. Naše vlastní síly na to však nestačí, a tak nás naše svědomí neustále odsuzuje, že jsme nedostáli Božím požadavkům. Proto v tomto případě člověk zůstává neustále na rovině honby za cílem, kterého nikdy nemůže dosáhnout. (viz Ř 9,31-32) Takovýto vztah k Bohu má za následek trvalé napětí, neradostnost a vzrůstající tvrdost člověka.
Naproti tomu je nám jako dar nabídnuta Boží spravedlnost.
Kdo se nevykazuje skutky, ale věří v toho, který dává spravedlnost bezbožnému, tomu se jeho víra počítá za spravedlnost. (Ř 4,5 ČEP)
Biblické křesťanství se výrazně odlišuje ode všech ostatních náboženství (a také od náboženské tradice v křesťanství) právě tím, že odmítá skutky jako prostředek, kterým chce získat Boží zalíbení, jeho lásku, kterým chce Boha milostivě naladit či naklonit ve svůj prospěch.
Jedinou alternativou k vlastní námaze je víra, že Ježíš za nás zástupně zemřel a žije u Boha. Na základě této víry je nám připočtena Ježíšova spravedlnost i jeho postavení před Otcem tak, jako kdybychom toho dosáhli my sami.
… nemaje svou spravedlnost, která je ze Zákona, ale tu, která je z víry v Krista, tu spravedlnost, která je z Boha na základě víry … (Fp 3,9)
Darovaná spravedlnost je Boží dar bez jakékoliv naší zásluhy. (viz Ř 5,17)
Víra, jejímž prostřednictvím tento dar přijmeme, nás vede přes vyznání toho, co jsme přijali, k novým zkušenostem.
Člověk ospravedlněný z víry mluví. (viz Ř 10,6)
Jsme ospravedlněni z víry jeho krví. Ve víře jsme tedy uplatnili moc Ježíšovy krve a vyznali: Jsem očištěn od veškeré nespravedlnosti. (viz Ř 5,1.9)
Nejen, že jsme Boží spravedlnost dostali, ale dokonce jsme se ve své nové přirozenosti stali Boží spravedlností. (viz Ř 1,7.9)
Toho, který hřích nepoznal, za nás učinil hříchem, abychom se my stali Boží spravedlností v něm. (2K 5,21)
… nového člověka, který byl stvořen podle Boha ve spravedlnosti a svatosti pravdy. (Ef 4,24)
Stejně jako Ježíš na kříži přijal naši nespravedlivou hříšnou přirozenost, tak jsme nyní my přijali jeho spravedlivou přirozenost. Pokud správně a čistě biblicky uvažujeme, nemůžeme z toho vyvodit závěr, že křesťan sám ze sebe může dosáhnout postavení bezhříšnosti. Darovaná Boží spravedlnost nás nečiní nezávislými na Bohu, ale naopak prohlubuje naše vědomí naprosté závislosti na něm. A pokud hřešíme, pak je to právě proto, že nežijeme v síle, kterou dává Boží milost.
Satan obžalovává věřící. Ale oni nad ním vítězí pro krev Beránka a pro slovo svého svědectví. Naše vyznání o očištění Ježíšovou krví nám dává vítězství nad Satanem. (viz Zj 12,10-11)
Naše svědomí může být očištěno od mrtvých skutků, k nimž jsme motivováni strachem nebo pocity viny. Pak můžeme prožívat živé obecenství s Bohem. (viz Žd 9,14)
Ježíšovou krví může být naše svědomí osvobozeno od výčitek a obžalob. Pak budeme odvážní a smělí před Bohem. (viz Žd 10,19-22)
Život v Boží spravedlnosti ukončuje zatracení, pocity viny a nehodnosti, méněcennost, sebeodmítnutí, trestání sebe sama i přílišné požadavky na sebe, strach z dělání chyb. Dá nám zcela nový obraz o sobě.
Začneme vidět, že jsme milováni, přijati, skryti, že jsme vzácní a důležití. Začneme věřit, že Bůh s námi osobně chce mít obecenství. Pokud toto vše zakusíme, budou naplněny naše základní potřeby, které samy o sobě nejsou špatné či zvrácené. Jsme stvořeni tak, že můžeme správně žít jen tehdy, když prožíváme lásku a skrytost. Tyto potřeby však musí naplnit Bůh.
Zdrojem našeho uspokojení se nesmí stát lidé, věci nebo vlastní zásluhy. (viz Ex 20,2-3)
Zkušenost spravedlnosti je předpokladem k tomu, abychom ve svém životě prožili další požehnání:
· pokoj (Ř 5,1)
· radost (Ř 14,17)
· Boží láska (Ř 8,34-35)
· víra v konkrétní požehnání (1J 3,19-22; Jk 5,16)
· smělost před Bohem (Žd 10,19)
· osvobození od strachu (Př 28,1)
· osvobození od pýchy a nesprávné důvěry ve vlastní schopnosti (Ř 3,26-28)
· duchovní boj (Iz 54,17; Ef 6,14)