Kde jste, Elijášové?
Hle, pošlu vám proroka Elijáše, dříve než přijde Hospodinův den, velký a hrozný. On obrátí srdce otců k synům a srdce synů k otcům, abych nepřišel a nestihl zemi klatbou. (Malachiáš 3,23-24)
Posílám k vám proroka Elijáše. Na tento Boží slib na samém konci Staré smlouvy myslím už několik měsíců. Nemyslím na Elijáše jako na klíčovou postavu posledního času, ale na elijášovskou službu prorocké přímluvy.
Pán Ježíš zde ústy proroka ukazuje na nebezpečí rozvratu a krize rodiny. Tento proces má vyvrcholit v době před druhým příchodem Pána Ježíše. Dnes jsme toho svědky. Kterýsi sociolog zahájil své pojednání o rodině slovy: „Rodina byla základem společnosti.“
Byla? Je to názor odborníka. Ale co na to říká Boží slovo? Četli jsme o tom, že neuspořádané a rozbité rodiny mají velmi vážné následky. Země, kde nebudou přímluvci za rodinný život, je ohrožena Boží klatbou. To je vážné varování.
V listopadu minulého roku (1992) jsem od známých z Tábora dostal zprávu o plánované seanci okultisty Širjajeva (viz ŽV 2/93). Její téma – čarování žen, manipulace s mužem – mne šokovalo. V modlitbě mi Pán potom ukázal na poslední verše Malachiášova proroctví. Letos v únoru jsme v Křesťanském společenství Juda Mělník připravovali seminář o výchově dětí. Tehdy mi Pán na toto místo ukázal podruhé. Dalo nám směr, jak se modlit, a potvrdilo nám, že tato akce má své místo v Božím plánu pro naše společenství i pro město.
Posílám k vám proroka Elijáše. Proč právě Elijáše? Služba tohoto Božího muže je poznamenána konfliktem s Achabem a jeho manželkou Jezábel, kteří tehdy vládli v severním Izraeli. Za tímto královským párem stály duchovní mocnosti, které působí do dnešních dnů.
S jakým výsledkem? Pohodlnost, pasivita, nepřijetí odpovědnosti na straně jedné (Achab) a manipulace na straně druhé (Jezábel). Obě tyto mocnosti ukáží, co umí, jen ve vzájemné spolupráci. Proniknou-li do rodiny, zamezí naplnění úlohy muže jako otce i ženy jako matky.
Ale to není všechno. Za Achabem a Jezábel stál někdo třetí. Byl to pohanský bůh Baal Melkart, jehož uctívání do Izraele zavlekla Jezábel. Tento démon požadoval dětské oběti a královnou zmanipulovaný Izrael mu je přinášel (Jr 19,5). Když jsem viděl tuto souvislost, přešel mi mráz po zádech. Prosím vás, rozumějte mi dobře. Netvrdím, že nad našimi zeměmi musí působit Baal Melkart. Jde mi o ty dětské oběti.
Že nežijeme v temném středověku a děti neobětujeme? Ale prosím vás! Co na tom, že pestrý ornát nahradil bílý plášť a kamenný oltář sterilní operační stůl? Vždyť Pán hledí k srdci. A tam je totéž, co před třemi tisíci lety v Izraeli. Stejná představa, stejný prostředek. JÁ CHCI. Chci se mít dobře – dám za to své dítě. Skutečnost, že naprostá většina ukončení těhotenství (kéž by to zákon takto nazýval) je prováděna z tzv. ekonomických důvodů, je děsivá.
Je to svědectví o stavu srdce tohoto národa. Podle Malachiáše se elijášovská přímluva za rodinu vyznačuje tím, že je namířená na srdce. Jistě, potřebujeme dobré zákony a je správné se za ně modlit. Ale Boží slovo nás vede hlouběji, až ke kořenům problému. A tím je lidské srdce. Srdce určuje život a jednání člověka (Mt 15,18-19), je místem, které může být otevřené pro druhé lidi (2K 7,3). Narozené i dosud nenarozené děti potřebují, aby se změnil stav, obsah i nasměrování srdcí jejich rodičů.
Posílám k vám proroka Elijáše. Jaký tedy má být elijášovský přímluvce? Jeho služba se musí opírat o stejné principy jako Elijášovo vystoupení za vlády Achaba.
- Musí být tím, kdo ve svém životě naplnil prorocký význam jména Elijáš (Jahve je Bůh). Ten, kdo má ve svém srdci hluboké prožití Božího charakteru – lásky, slávy i svatosti. Ten, kdo je jím pravidelně sycen (jako Elijáš v době sucha).
- Je ve správný čas na správném místě. Elijášův život je určován slovy: „Stalo se k němu slovo Hospodinovo – jdi…“ Dokud poslouchá toto vedení, je jeho služba efektivní a požehnaná. Ať slouží celému národu na Karmelu nebo jedné vdově v Sareptě.
- Má otevřené oči a srdce pro ty, ke kterým je poslán. Jaký to byl asi okamžik, když do náruče zoufalé matky vrací její vzkříšené dítě! Tento přímluvce pak slyší slova, po kterých touží každý evangelista: „Pane Elijáš, teď věřím, že jste křesťan a že ten Ježíš, o kterém pořád vyprávíte, žije a má mne rád!“ Tato žena brala několik měsíců mouku, ze které neubývalo. Tento zázrak ji k Bohu nepřivedl. Byla přemožena tím, že se Elijáš ztotožnil s její bolestí a přinesl ji před svého Boha.
Posílám k vám proroka Elijáše. Dívám se z okna na hrající si děti a znovu na stránky své Bible. Na slovo o soudu, ale i na slovo o tom, kdo poslechne a postaví se za svůj národ před Pána Boha. Kde jste, Elijášové, kde jste?
Petr Dvořák (1960-2010), byl starším sboru KS Juda Mělník, článek vyšel v Životě víry č. 7 v roce 1993.